O filmie „kRAJ”
„kRAJ” to film złożony z sześciu komediodramatów, które z przymrużeniem oka pokazują współczesną Polskę. Każdy z nich sprawdzi się jako oddzielna historia, razem stanowią spójną całość. Wszystkie bazują na z pozoru prozaicznych sytuacjach, które przybierają przewrotny obrót, doprowadzając bohaterów na skraj wytrzymałości.
Fotos z filmu "kRAJ" - etiuda "Polacy na drodze" - reż. Maciej Ślesicki (Foto: Dóra László-Gulyás)
W pierwszej części filmu poznajemy sfrustrowanego policjanta drogówki, rozżalonego na kierowców w Polsce. Gdy na drodze pojawia się niebezpieczny kierowca, policjant postanawia przeprowadzić na nim prywatną wendetę. Okazuje się, że rodzina bohatera zginęła w wypadku samochodowym spowodowanym przez pirata drogowego.
Fotos z filmu "kRAJ" - etiuda "Supermarket" - reż. Mateusz Motyka (Foto: J. Adamski)
Druga część filmu to opowieść o robotniku, który w trakcie walki o swoje prawa rodzicielskie gubi dziecko w supermarkecie. Szybko odkrywa, że jego córka została porwana przez elegancko ubraną kobietę. Niestety nikt nie wierzy, że dziecko jest jego. Bohater nie cofnie się przed niczym, by je odzyskać.
Fotos z filmu "kRAJ" - etiuda "Rodzinna Firma" - reż. Maciej Ślesicki (Foto: Michał Sierszak)
Kolejna odsłona filmu opowiada historię matki, która jest główną księgową rodzinnej firmy. Gdy nagle trafia do szpitala, ojciec z synem muszą sami stawić czoła zbliżającej się kontroli finansowej. Choć księgowość jest dobrze prowadzona, kontrolerzy postanawiają nastraszyć rodzinę dla własnej rozrywki.
Kadr z filmu "kRAJ" - etiuda "Galeria" - reż. Veronica Andersson (Foto: Dóra László-Gulyás)
Kolejny rozdział filmu rozgrywa się w galerii sztuki współczesnej. Kuratorka przeżywa załamanie, kiedy miejsce dyrektora zajmuje jej były kochanek. Mężczyzna nakazuje wprowadzenie radykalnych zmian w zaplanowanej przez nią wystawie, co doprowadza ją na skraj emocjonalnej wytrzymałości.
Fotos z filmu "kRAJ" - etiuda "Mieszkanie" - reż. Filip Hillesland (Foto: J. Adamski)
Przedostatnia część filmu opowiada o bezpłodnym małżeństwie, które nie potrafi pozbyć się niepłacącej lokatorki z dzieckiem. W desperacji wpadają na przewrotny pomysł: mąż wprowadzi się do wynajmowanego mieszkania, by uprzykrzać kobiecie życie. Niespodziewanie mężczyzna nawiązuje z nią romans i odkrywa, że młoda kobieta jest niestabilna psychicznie. Żona stawia mężowi dramatyczne ultimatum.
Fotos z filmu "kRAJ" - etiuda "Sylwester" - reż. Maciej Ślesicki (Foto: Michał Sierszak)
W finałowej etiudzie poznajemy dwie, żyjące po sąsiedzku rodziny, które świętują sylwestra. Gdy wraz z wypitym alkoholem wychodzą na wierzch romanse obu żon, a mężowie zaczynają wylewać swoje frustracje, nieubłaganie zbliża się wybuch…nie tylko fajerwerków.
Za realizację filmu odpowiadają założyciel i kanclerz Warszawskiej Szkoły Filmowej Maciej Ślesicki oraz absolwenci szkoły Veronica Andersson, Mateusz Motyka i Filip Hillesland. Dla widza przygotowali historię pełną nieoczekiwanych zwrotów akcji i czarnego humoru, która wywoła zdumienie i przerażenie, przeplatane salwami śmiechu.
Studenci Warszawskiej Szkoły Filmowej zaangażowali się w realizację projektu na wszystkich polach i etapach produkcji. Pod opieką doświadczonych koordynatorów Macieja Ślesickiego, Andrzeja Wolfa, Marka Brodzkiego i Zbigniewa Nicińskiego, razem z profesjonalistami z branży filmowej, stworzyli obraz będący głosem, który łączy pokolenia w debacie nad współczesną Polską.